Проблема земельних правовідносин, залишаючись актуальною останніми роками, саме зараз, в умовах ринкових перетворень, ще більш загострилась, досягнувши апогею.
Як і раніше, питання землекористування залишається найвагомішим чинником суперечок, судових процесів, а подекуди і прямих протистоянь. Це викликано, з одного боку, недосконалістю окремих норм національного законодавства, з другого - корисливою зацікавленістю, а нерідко і зловживаннями державних чиновників різного рівня.
В Україні зосереджено більше половини світових запасів найродючіших грунтів - чорноземів, найважливішого ресурсу сільського господарства і найбільшого капіталу країни. Кожний п'ятий гектар - це особливо цінні землі, перелік яких визначено статтею 150 Земельного кодексу України. На жаль, тривалою інтенсивною експлуатацією та антропогенними чинниками українським грунтам завдано значної, подекуди непоправної шкоди.
Однак, незважаючи на існуючі сьогодні складнощі законодавчого, політико-економічного та соціального характеру, керівництво держави вживає дієвих заходів щодо збереження та охорони земельного фонду країни.
Так, Указом Президента України від 21 листопада 2005 року N 1643 затверджені рішення Ради національної безпеки і оборони "Про стан додержання державної політики у сфері регулювання земельних відносин, використання та охорони земель" і План підготовки першочергових законопроектів та проектів нормативно-правових актів з питань підвищення ефективності державного регулювання у цій сфері.
Відповідно до цього указу, яким Генеральній прокуратурі України рекомендовано посилити наглядову діяльність у сфері землекористування та забезпечити захист конституційних прав громадян на землю, дотримуючись при цьому паритету інтересів суспільства та держави в цілому, були проведені перевірки стану додержання земельного законодавства в АР Крим, Київській, Одеській областях, містах Києві та Севастополі, які встановили численні грубі порушення при наданні в оренду земельних ділянок, при продажу земель та режиму земель природно-заповідного фонду тощо.
За результатами перевірок, ініційованими Генеральною прокуратурою, у поточному році було порушено 215 кримінальних справ, з яких до суду направлено вже кожну четверту, опротестовано тисячу актів, внесено 930 приписів і подань. За документами прокурорського реагування до відповідальності притягнуто 990 посадових осіб, повернуто 38 тис. гектарів землі, відшкодовано майже 12 млн грн.
За протестом Генеральної прокуратури, внесеним у минулому році, Кабінет Міністрів України скасував незаконне рішення попереднього уряду щодо передачі цілісного майнового комплексу дендрарію Донецького ботанічного саду НАН України, розташованого на земельній ділянці площею 145 гектарів, до сфери управління облдержадміністрації та рішення Донецької міськради про вилучення зазначеної земельної ділянки. Суттєвою проблемою для міста Києва залишається надання у користування земельних ділянок, у тому числі зі зміною цільового призначення земель. Встановлено факти грубих порушень при веденні обліку земель столиці, що призвело до знищення природного ландшафту. Рішенням Київської міської ради на порушення ст.151 Земельного кодексу України вилучено та передано без проведення державної екологічної експертизи в оренду ТОВ
"Будінвестгруп" в Голосіївському районі м. Києва (Конча-Заспа) земельну ділянку площею 100 гектарів, нормативна грошова оцінка якої становить майже 60 млн гривень. На даний час практично всю земельну ділянку засипано піском. Незаконне втручання у рельєф відбулося за погодженням контролюючих органів. Зазначені факти у серпні 2005 року викрито в ході перевірки Київдержземінспекції, проте через кілька місяців складено акт щодо відсутності порушень, які досі не усунуто. Зазначені матеріали знаходяться на перевірці в Генеральній прокуратурі України, за її результатами будуть прийняті рішення відповідно до закону.
Найбільш резонансні порушення земельного законодавства виявлено в Одеській області. Складна ситуація спостерігається в Одесі, де земельні ділянки надаються міською радою за відсутності генерального плану земельно-господарського устрою міста, проекту землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної власності. У місті не проведено інвентаризації земель, не встановлені межі категорій за основним цільовим призначенням, зокрема земель історико-культурного, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення. Це призводить до неможливості встановлення компетенції органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування при наданні земель міста.
Протягом минулого року до 1 млн га (удвічі) збільшилася площа самовільно зайнятих земель 17 тисячами суб'єктів підприємництва. З-поміж причин, що спонукають людей до захоплення землі, превалює такий чинник, як високий рівень привабливості земельних угідь (зокрема рекреаційного, оздоровчого призначення, земель територій та об'єктів природно-заповідного фонду тощо) за умов невідповідності існуючої оцінки землі фактичним ринковим цінам. Сприяють самовільному захопленню землі і не завжди послідовні дії органів місцевого самоврядування, які узаконюють самочинні забудівлі на захоплених раніше ділянках. Факти захоплення земельних ділянок окремими групами осіб часто використовуються для штучного загострення міжетнічних відносин. Зокрема, в АР Крим депортованими громадянами самовільно використовується понад 37 га землі у Судакському та Ялтинському регіонах. Досі не розглянуті заявлені до суду ще в 2005 році позови про їх звільнення.
Подолання наведених причин потребує внесення змін до законів. Зокрема, назріла необхідність запровадити кримінальну відповідальність за самозахоплення землі та незаконне будівництво, яка раніше вже існувала.
Через невідшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва бюджети втрачають мільйони гривень.
За протестом прокуратури АР Крим скасовано незаконні постанови Ради міністрів автономії щодо затвердження переліку передбачених до продажу земельних ділянок площею майже 12 га, які розташовані у прибережній захисній смузі Чорного моря, а також щодо звільнення дирекції з будівництва та експлуатації газопроводу Джанкой-Феодосія-Керч од відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва в сумі 3,3 млн грн.
Порушуються вимоги закону при продажі земель. Всупереч ст.137 Земельного кодексу та ст. 9 Закону України "Про ліцензування окремих видів господарської діяльності" в Одеській області проводяться земельні торги. Так, на підставі незаконних рішень обласної та міської рад, які рекомендовані для укладання угод на підготовку та проведення земельних торгів, видано атестаційні посвідчення, які не давали права на такий вид діяльності. Під час перевірки 12.05.2006 р. незаконні рішення облради та міськради опротестовані. Такі ж факти виявлено в Київській області.
Незаконно вилучаються території природно-заповідного фонду, яких в Україні налічується понад 7 тис., половина з них не мають встановлених меж.
Головою сільської ради в Шацькому районі Волинської області підроблено рішення ради щодо виділення у приватну власність 10 земельних ділянок загальною площею 2,4 га для здійснення житлового будівництва поблизу озера Світязь, чим заподіяно державі збитків на суму 600 тис. грн. Кримінальна справа направлена до суду. За позовами прокурора земельні ділянки повернуті у власність держави.
Непоправної шкоди завдається землям історико-культурної спадщини, площа яких становить всього 6,9 тис. га.
Прокуратурою АР Крим у травні поточного року до суду направлено кримінальну справу за обвинуваченням колишнього голови Республіканського комітету з охорони пам'яток та культурної спадщини Павличенка С. В. та його заступника Зарубіна В. Г. у вчиненні злочинів, передбачених ч.2 ст.364, ч.3 ст.365, ч.1 ст.366 КК України, які видали 58 незаконних дозволів на відчуження земельних ділянок, віднесених до категорії особливо цінних. Сума збитків склала 16 млн грн.
Значних збитків завдається при вилученні особливо цінних земель.
У лютому 2005 року опротестовано розпорядження уряду (жовтень 2004 року) щодо вилучення та надання в оренду товариству "Реалістейт АГ" 12 га особливо цінних земель, розташованих на мисі Сарич (м. Севастополь). Протест задоволено, землі повернуто.
З року в рік зменшується площа земель оздоровчого призначення. Лише за останні п'ять років вона скоротилася на 400 га. Причиною цього є розбазарювання вказаних земель, особливо які знаходяться на Південному узбережжі Криму та в Одеській області. Прокуратура Одеської області у травні поточного року порушила кримінальну справу за ч.5 ст.191, ч.2 ст.367 КК України стосовно службових осіб санаторію "Росія" (Французький бульвар, м. Одеса), злочинними діями яких незаконно вилучено нерухомі об'єкти санаторію вартістю 83 млн грн. та протиправно отримано в користування земельну ділянку площею майже 12 га. З метою повернення споруд та землі в державну власність прокуратурою області направлено позовну заяву до господарського суду. На подібні незаконні рішення реагувала також прокуратура АР Крим.
Незважаючи на вжиті військовими прокуратурами регіонів та ВМС України заходи, продовжує порушуватися законодавство щодо використання земель оборони в процесі відчуження нерухомого військового майна, чим державі завдаються значні збитки.
Протягом 2005 та поточного років військовими прокуратурами у цій сфері порушено 14 кримінальних справ, розглянуто 169 документів прокурорського реагування. За втручання прокурорів притягнуто до відповідальності 159 службових осіб, відшкодовано 117 тис. грн, пред'явлено 171 позов, за результатами розгляду яких повернуто із незаконного володіння понад 8 тис. га землі.
Проблеми у цій сфері є, і вони потребують свого вирішення на загальнодержавному рівні. Це:
. недостатня кількість експертів, уповноважених давати висновки по кримінальних справах цієї категорії (на весь Крим - лише один);
. поспішно проведена декриміналізація одних норм і мізерність санкцій в інших, які фактично і призвели до захоплення земель. А якщо говорити про Крим, то такі акти є не просто злочином, а стають вже і важелем політичної боротьби;
. відсутність законодавчо визначеного, чіткого механізму розмежування земель;
. визначення об'єктів рекреаційного призначення і їх меж;
. ведення досконалого земельного кадастру;
. питання правового режиму прибережних зон Чорного і Азовського морів;
. проблема невстановлених меж міста Києва тощо.
Однак є і питання, які слід негайно вирішувати, усуваючи причини й умови їх виникнення на місцевому рівні. Насамперед це стосується правопорушень при наданні земельних ділянок у власність, в оренду, при відшкодуванні втрат сільського та лісогосподарського виробництва, проведенні гідротехнічних робіт. Розповсюджене самовільне захоплення та забруднення земель. Залишаються не винесеними в натуру прибережні захисні смуги річок і водойм. Безвідповідальність органів контролю та влади, зловживання службових осіб сприяють створенню тіньового ринку землі.
Такий стан загрожує життєдіяльності співгромадян і загалом безпеці держави. З огляду на це, Генеральна прокуратура України 31 травня 2006 року організувала і провела колегію, на якій було заслухано інформацію заступника Генерального прокурора Корнякової Т. В., міністра охорони навколишнього природного середовища України Ігнатенка П. М., заступника голови Державного комітету України по земельних ресурсах Жмудського В. В., прокурорів Волинської, Київської, Одеської областей та міста Києва.
Отже, за таких обставин питання збереження земельного фонду набуває надзвичайної ваги. Охорона грунтів від негативного впливу - це не одноразовий захід, а тривала й складна робота, яка вимагає постійного контролю відповідних державних органів влади. Генеральна прокуратура України, усвідомлюючи велику відповідальність за майбутнє найважливішого ресурсу сільського господарства і найбільшого капіталу країни - землі, веде постійну роботу, спрямовану на її збереження. |